Reklama outdoorowa jako forma komunikacji marketingowej
Skuteczna reklama zewnętrzna
W zarządzaniu działanie skuteczne to takie, które w jakimś stopniu prowadzi do skutku zamierzonego jako cel. Miarą skuteczności jest tylko stopień zbliżenia się do celu. W przypadku reklamy stopniem skuteczności będziemy określać ilość dziennych kontaktów / zderzeń z jej przekazem.
Definicja reklamy zewnętrznej z kolei mówi, że jest to treść marketingowa, która umieszczana jest poza domem konsumenta, w miejscu publicznym (outdoor, OOH czyli Out-of-home). Może to być umieszczona zarówno na elewacji budynku, w miejscach użyteczności publicznej, w środkach komunikacji miejskiej jak i na ulicy czy na polu wzdłuż drogi poza miastem. To, co jest istotne dla reklamy zewnętrznej, to fakt, że może ona występować na różnych nośnikach. W przeciwieństwie do reklam zamieszczanych w mediach reklama zewnętrzna nie dąży do przekazania jak największej ilości informacji. Jej celem jest zapewnienie możliwie szybkiej identyfikacji produktu. Czasem przekaz, aby zakorzenić się w naszej świadomości, ogranicza się do pojedynczego słowa, nazwy firmy, marki itp. Niejednokrotnie wystarcza to, aby powiązać dany produkt z jego marką. Reklama zewnętrzna, aby była skuteczna, powinna więc zawierać minimum słów, maksimum elementów plastycznych i być umieszczona w dobrej lokalizacji.
Analizując kontakty z reklamą outdoorową weźmiemy pod uwagę natężenie ruchu drogowego. Zakładając, że średnio przemieszczających się jest 10-15 tysięcy pojazdów na dobę otrzymujemy ilość potencjalnych kontaktów z reklamą. Biorąc pod uwagę fakt, iż w wielu samochodach podróżuje więcej niż jedna osoba (kierowca), a są nimi pozostali pasażerowie, otrzymujemy znacznie większe potencjalne audytorium.
Reklama outdoorowa wolnostojąca
Reklama outdoorowa kojarzy nam się zwykle z potężnymi konstrukcjami wolnostojącymi wzdłuż dróg. Największe formaty można spotkać przy drogach krajowych, ekspresowych czy autostradach. Reklama zewnętrzna to nie tylko wielkoformatowe billboardy. Niewielką ściankę plenerową o wymiarach np. 1 m x 2 m możemy również określić mianem zewnętrznego nośnika reklamy. Rozwiązania tego typu możemy znaleźć w centrach miast, przed siedzibami urzędów, galerii sztuki czy budynkami muzeów.
Reklama zewnętrzna wolnostojąca wyróżnia się tym, że nie jest trwale połączona z gruntem. Cała konstrukcja jest postawiona na gruncie, stosownie obciążona (np. betonowymi bloczkami) i bardzo łatwa do zdemontowania. Oznacza to tylko tyle, że bez uszczerbku jakościowego dany nośnik można zdemontować i przenieść w inne, zupełnie nowe miejsce. Brak trwałego powiązania z gruntem powoduje, że po przeniesieniu nośnika na działce nie zostaje żaden ślad fundamentach.
Outdoor był i jest jednym z najpopularniejszych środków przekazu reklamowego, który zapewnia wysoką częstotliwość kontaktów z kampanią reklamową. Wiele firm traktuje OOH jako swój podstawowy nośnik informacji, ponieważ dociera do osób, które nie odbierają komunikatów reklamowych przekazywanych przez inne media. Do zalet outdooru zaliczamy: szeroki zasięg odbiorczy (istotne jest, aby reklama tego rodzaju skutecznie przyciągała uwagę adresatów), długotrwałe działanie (wysoką częstotliwość kontaktów z odbiorcami, bo 24/7) oraz relatywnie niskie koszty (wyłączając niestandardowe rozwiązania).
Formy reklamy zewnętrznej
Outdoor przybiera różne formy: plakaty, billboardy, citylighty (podświetlona tablica na przystankach), wielkoformatowe nośniki reklam, plansze umieszczone w konstrukcji aluminiowej, zadrukowane panele umieszczone w systemie linkowym, słupy ogłoszeniowe, a także backlight scrolle (tablice z przewijanymi powierzchniami reklamowymi), ligtboxy zewnętrzne (Kasetony tekstylne z podświetleniem LED) oraz wiele innych.
Standardowe ścianki ekspozycyjne plenerowe zbudowane są na bazie stabilnej konstrukcji aluminiowej osadzonej na podstawach betonowych. Konstrukcję możemy ze sobą łączyć w moduły pod różnymi kątami, uzyskując w ten sposób formę np. parawanu. Jako wypełnienie stosujemy zadrukowany panel PCV czy dibond. To rozwiązanie sprawdza się na różnego rodzaju wystawach fotograficznych czy muzealnych.
Ścianki prezentacyjne doskonale sprawdzają się na wystawach plenerowych (czasowa wystawa uliczna, stała wystawa fotograficzna), jako tablice informacyjne w miastach, wspierające marketing terytorialny. Często służą jako pylony informacyjne przed siedzibami urzędów, firm czy kawiarni. Sprawdzają się, także jako plenerowe nośniki reklamy (mini billboardy).
Reklama na trawersie to wielkoformatowa reklama zewnętrzna to gwarancja większej rozpoznawalności produktów i usług. Powierzchnie reklamowe w miastach to masowy zasięg i stosunkowo niewielkie koszty dotarcia do wielu segmentów.
Umiejętne połączenie sztuki i biznesu stanowi niesztampowe narzędzie marketingowe, które pozwala wybić się na tle innych. Podobnie z ramami aluminiowymi, które stanowią niezwykłe połączenie sztuki i funkcjonalnego instrumentu promocji i prezentacji.
Dynamiczny rozwój outdooru
Badania wykazują, że outdoor skutecznie kształtuje wizerunek marki, gdyż posługuje się prostymi komunikatami i symbolami, przykuwa wagę i co więcej może być odbierany nawet kilkoma zmysłami, co dodatkowo buduje więź klienta z marką. Eksponowanie brandu jest bez wątpienia jedną z najważniejszych funkcji zewnętrznego nośnika reklamowego. Dynamiczny rozwój outdooru spowodowany jest kilkoma przyczynami. Jak chociażby spadającą efektywnością reklamy telewizyjnej. Znaczenie ma, także fakt iż outdoor jako medium reklamowe oceniany jest bardzo pozytywnie przez samych odbiorców. W ich opinii dobrze przygotowana, estetyczna kreacja reklamowa wpisuje się w krajobraz miasta i może być nawet jego ozdobą. W dodatku, konsumenci oceniają outdoor jako najmniej inwazyjną formę reklamy.
Najnowsze komentarze