Reklama w czasach zarazy, czyli jak pandemia COVID-19 zmieniła komunikację marketingową.
Pandemia SARS-CoV-2 wywołała w gospodarce zaburzenia na skalę niespotykaną od wielu lat. Te trudne czasy wymagają szybkich decyzji i podejmowania działań, które są dopasowane do nowej rzeczywistości. Jak nigdy konieczna jest redukcja nadmiernych kosztów. Potrzebne są nieszablonowe rozwiązania.
Koniunktura ostatniej dekady przyzwyczaiła nas do pasma sukcesów. Rosnąca gospodarka i popyt w połączeniu z rozwojem nowoczesnych technologii napędzały sprzedaż zarówno w offline jak i online. Epidemia COVID-19, która przez długi czas wydawała się odległa czy wręcz egzotyczna, dotknęła również Polskę. Wprowadzony lockdown niemalże z dnia na dzień zatrzymał wiele sektorów gospodarki. Szybko dało się zauważyć, jak w ciągu kilku dosłownie miesięcy zmieniły się też zachowania zakupowe konsumentów zarówno na rynku B2C jak i B2B, a działy marketingu musiały stanąć przed wyzwaniem, jak sprostać nowej rzeczywistości.
Firmy nie powinny zaprzestawać działań marketingowych pomimo kryzysu.
Reklama wydaje się być jednym z obszarów zagrożonych cięciami budżetowymi podczas pandemii. Wynika to często z przekonania, że redukcja bądź całkowite wstrzymanie nakładów na szeroko rozumiane działania marketingowe pozwoli przetrwać najtrudniejszy okres. Taka postawa nie jest jednak najszczęśliwszym rozwiązaniem. Firmy powinny dostosować swoją komunikację marketingową do sytuacji i hierarchii aktualnych potrzeb swoich klientów czy partnerów biznesowych. Przede wszystkim, dobrze, aby skupiły uwagę na rozwiązaniach praktycznych i opłacalnych dla swoich działalności. Skuteczna reklama w czasach zarazy powinna być dokładnie przemyślana i adresowana do konkretnej grupy odbiorców w ten sposób nie będzie marnowała ograniczonego budżetu.
W co zatem warto zainwestować w tych trudnych czasach?
Inwestycje powinniśmy podzielić na komunikację online i offline. Do pierwszej grupy z pewnością możemy zaliczyć pozycjonowanie strony internetowej, nakłady na Google Ads, obecność w social mediach jak np. Facebook, Linkedin, Youtube, które to oferują zaawansowane opcje kreacji reklam. Komunikację na każdym etapie procesu zakupowego, jak i podtrzymywanie relacji z konsumentami mogą wspierać też działania z zakresu e-mail marketingu. Sprawna obsługa jest, też bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na doświadczenie konsumenta.
Do drugiej grupy z kolei należą strategie docierania do klientów w świecie rzeczywistym za pomocą różnego rodzaju nośników reklamy. Ciekawym przykładem praktycznego rozwiązania może być stanowisko do dezynfekcji i baner reklamowy w jednym, a dokładnie zamocowany automatyczny dyspenser na ściance tekstylnej z hasłem reklamowym. Każdego dnia dezynfekujemy ręce wielokrotnie. Wielu z nas przeprowadza ten proces w różnych miejscach, zatrzymując się przy takiej stacji dezynfekcyjnej na kilka sekund. Warto wykorzystać tych kilka sekund na przyciągnięcie uwagi gościa naszego biurowca, klienta galerii handlowej, czy pacjenta placówki medycznej. Ten moment wystarczy na mimowolne zauważenie i zapamiętanie przekazu reklamowego, w który zostanie wyposażony stand. Powinno się zaprojektować go w taki sposób, aby prezentowane na nim grafiki i treści były ciekawe, inspirujące lub totalnie zaskakujące. Ta otrzymana dodatkowa powierzchnia reklamowa może być w łatwy i szybki sposób zmieniana na grafikę zgodną z aktualną kampanią czy motywem przewodnim.
Innym przykładem mogą być ścianki ochronne i reklamowe w jednym! W czasie pandemii będą miały za zadanie wydzielać przestrzeń między biurkami, tworzyć osłonę lady sklepowej czy być zwyczajnie ekranem ochronnym dystansującym kontakt w relacji personel i odwiedzający goście, pacjenci, czy klienci. Po pandemii można aluminiową ramę wykorzystać jako nośnik reklamowy – wypełnić dowolnie zadrukową tkanina tekstylną czy panelem PCV. Jako grafikę możemy wówczas zastosować, ciekawie zakomponowaną informację o nowej linii produktowej, akcji promocyjnej czy zaprezentować inny równie atrakcyjny motyw graficzny.
Już ozimina szumieć zaczyna, że nie powróci mróz.
Dni robią się coraz dłuższe, temperatura coraz wyższa, a słońce świeci coraz intensywniej. Można już zauważyć pierwsze krokusy i przebiśniegi – świat budzi się do życia. Wiosna tuż, tuż. Po kilku zimowych miesiącach spędzonych w czterech ścianach jesteśmy spragnieni kontaktu ze słońcem i wybieramy się na coraz dłuższe spacery czy przejażdżki rowerowe. To dobry moment na zainteresowanie się też reklamą outdoorową. Różnego rodzaju ścianki ekspozycyjne mają możliwość zastosowania na zewnątrz, mówimy wówczas o ściankach plenerowych. Ścianki reklamowe stosowane wewnątrz posiadają najczęściej grafiki na spienionym PCV, a wydruk w technologii UV daje gwarancję dobrej jakości oraz trwałości obrazu. Natomiast oferując ścianki plenerowe mocowane na stabilnych podstawach betonowych, w zależności od czasu ekspozycji proponujemy poza PCV również dibond czy płytę HDF z grafiką wykonaną w technologii UV.
Najważniejsze, aby komunikacja była odpowiednio dopasowana do sytuacji. Rzeczowa, ale bez zbędnego dramatyzmu. Pamiętajmy, że nasi Klienci to ludzie. Marki tworzone są przez ludzi dla ludzi. W tym czasie komunikacja marketingowa ma szansę podkreślić to bardziej niż kiedykolwiek.
Najnowsze komentarze